
Strategia, a wyjątkowość – czy działanie według strategii sprawi, że wszystkie marki i profile będą wyglądać tak samo?
Częstą obawą moich Klientów przed przygotowaniem strategii jest (nieuzasadniona) wizja braku możliwości pokazania wyjątkowości marki. Mają wyobrażenie, że wszystkie działania internetowe marek z danej branży będą wyglądać tak samo, a jeśli przygotowałam już strategię jednej marki kosmetycznej, to z pewnością kolejna będzie taka sama.
A przecież to właśnie pokazanie wyjątkowości marki jest podstawą strategii danej marki!
Pokazuję, na co w twojej marce zwrócić szczególną uwagę, jak pokazać wartości, które wybrałaś oraz jak robić to w najbardziej korzystny sposób.
Wyjątkowość marki i jej wyróżniki
Budując koncepcję kreatywną dla marki zaczynam od zadania długiej listy niewygodnych pytań, dzięki którym mam nadzieję się dowiedzieć, jaka jest marka lub ma być w założeniach, jakie wartości są dla niej kluczowe, jak chciałaby być postrzegana, dlaczego produkty są warte zakupu. Wyjątkowość marki i jej wyróżniki najczęściej tkwią w samej marce i wystarczy je wydobyć na powierzchnię i odpowiednio pokazać. Jeśli zgubiły się gdzieś po drodze – razem ich szukamy.
Spójna wizja
To, co wynika z przemyślanej strategii to spójna wizja i instrukcja jej wdrożenia i jest ona wyjątkowa dla każdej marki. Jeżeli chcesz wyróżniać się jakościową obsługą klienta – musisz odpisywać im w wybranym przez nich kanale i robić to w określony sposób, używając odpowiednio dobranego języka. Jednak sposób ten musi być dopasowany do twojej marki, a często i osobowości, będzie wynikał z określonej grupy docelowej i twoich (nie moich) własnych preferencji. Inna marka może chcieć wyróżniać się jakością produktów na tle konkurencji, będzie musiała to jednak udowodnić. Tutaj także każda firma będzie miała odmienne argumenty do pokazania, nawet mając teoretycznie ten sam cel i bardzo podobną grupę docelową.
Zestaw narzędzi
To, co jest – mniej więcej – spójne dla wielu marek to zestaw narzędzi, którymi mogą się posługiwać. Jeśli mówimy na przykład o strategii komunikacji w social mediach, prawa rządzące algorytmem są takie same dla wszystkich. Analityka najlepszych godzin publikacji, dobór hashtagów, najlepsze formaty postów – to teoretycznie uniwersalne prawdy, jednak koniec końców i tak wygrywa lepszy content. A to, jak go stworzyć – co pokazać, jak opisać, jakim językiem – wynika z całości strategii komunikacji.
Rozumiem, że traktujesz założoną markę jak swoje dziecko, chcesz żeby miała w życiu jak najlepiej i jesteś z nią związana emocjonalnie. Absolutnie nie mam zamiaru powiedzieć ci, że „wyjątkowa marka” powinna być „taka i taka”, a jedynie pomóc pokazać światu, to, co masz mu do przekazania.