Strategia komunikacji marki czy zbiór pomysłów?

Strategia komunikacji marki to zbiór założeń, mających doprowadzić do określonego efektu. Może to być na przykład polepszenie wizerunku marki osobistej, zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, czy zbudowanie zaangażowanej społeczności.
To, co ma w głowie większość osób powołując do życia nową markę to zbiór idei i pomysłów, które mogą stanowić zalążek późniejszej strategii.
Co się stanie jeśli uznają, że zbiór pomysłów wystarczy? Przeprowadźmy symulację!

Koncept

Andżela czytała ostatnio dużo o globalnym ociepleniu, zrobiło jej się smutno i chce założyć bloga pomagającego planecie.

Działanie

Andżela zakłada fanpage, bo to jednak łatwiejsze niż blog. Od razu zaprasza do polubienia strony wszystkie koleżanki (również te, które właśnie zamawiają 30 parę butów w tym miesiącu). Następnie pisze kilka postów o tym, że ekologia jest ważna, trzeba segregować śmieci i oszczędzać wodę. Fanów przybywa.

Promocja

Andżela zapisuje się do kilku grup o ekologii i tam zaprasza do polubienia swojej strony. Fanów przybywa.

Co dalej

Andżela chce zrobić coś jeszcze dla planety, a przy okazji może zostać trochę rozpoznawalna, więc zaczyna produkować koszulki z eko-nadrukami w sklepie do tworzenia własnych nadruków na t-shirtach niewiadomego pochodzenia.

Efekt

Andżeli fani wytykają jej, że chce ratować planetę, a namawia ich do kupienia koszulki, której nie potrzebują, a do wyprodukowania której potrzeba ponad 2,5 tysiąca litrów wody. Kurtyna.

Co poszło nie tak?

Nasza bohaterka miała kilka dobrych pomysłów, poszła za głosem serca, jednak nie przemyślała wszystkich swoich działań, zanim przystąpiła do akcji; koncept marki nie był spójny i w efekcie popełniła błąd, być może nawet ostateczny.

Strategia komunikacji marki chroni przed takimi błędami; określa, co jest ważne w przypadku danej marki i jak realizować swoje cele w określonych – odpowiednio dobranych i wykorzystywanych – kanałach. Przygotowywana na podstawie analizy danych o marce, analityki dotychczasowych działań, ruchów konkurencji oraz dostępnych informacji o grupie docelowej i aktualnych trendach.

Zbiór pomysłów do dobry start, jednak trzeba je wszystkie przemyśleć, ewentualnie przemyśleć ponownie, a następne złożyć w spójną całość – strategię komunikacji.